Spakliblog - régészet, művészet és történelem

Blog régészetről, művészetről és történelmi érdekességekről egy londoni leletmentő régész (mellékállásban művészettörténész) tollából.

Friss topikok

Facebook

2013.07.05. 07:00 sEm

Mária mennybemenetele - Tiziano szerint

Tiziano Vecellio a Dolomitok lábánál fekvő kis faluban, Pieve di Cadoreban látta meg a napvilágot, úgy 1480 körül. Tízéves korában került Velencébe, ahova a testvérével együtt azért érkezett, hogy festeni tanuljon. A Bentile testvérek műhelyében kezdett tanulni, majd 1506 és 1508 között Giorgone (1478 –1510) mellett kötött ki mint segéd.  Ebben az időszakban dolgozott vele együtt a Fondaco dei Tedeschi külső freskóinál Velencében. Mivel ezekben az időkben a velencei megrendelők szívesebben dolgoztattak idősebb és tapasztaltabb mesterekkel, például Giovanni  Bellinivel (1430 – 1516), Tiziano arra kényszerült, hogy Padovába menjen és ott keressen magának komolyabb megbízatást. Ekkor festette meg a Scuola del Santo freskóit.

Mikor Giorgone fiatalon – valószínűleg pestisben – meghalt, Tiziano visszatért Velencébe, hogy barátjának freskóit befejezze, 1516-ban pedig a Velencei Köztársaság hivatalos festője lett.  Hosszú és termékeny élete 1576 augusztusában ért véget a pestisjárvány idején. Végső nyughelye és emlékműve a Dicsőséges Szűz Mária Bazilikában található.

De menjünk most vissza 1516-ba, amikor Tiziano végre megkapta első nyilvános megbízatását a ferencesektől.  A Dicsőséges Szűz Mária bazilikába (Basilica di Santa Maria Gloriosa) megrendelt oltárkép témája Mária mennybemenetele. A bazilika akkoriban Velence egyik legjelentősebb, legnagyobb és legszebb gótikus temploma volt.

Az épület belső szerkezete és a fényviszonyok ideálisak voltak egy nagyméretű, lenyűgöző festmény elhelyezésére, Tiziano pedig kedvelte a kihívásokat és most igazán megmutathatta, mire képes.

assunta-2.jpg
Basilica di Santa Maria Gloriosa, Olaszország, Velence

Már a téma megvalósítása is rendkívüli. Elődei, mint például mestere Bellini is, azt a pillanatot ábrázolták, amikor Mária megérkezik a mennybe, Tiziano azonban azt, amikor az angyalok elragadják a földtől. Ez tökéletesen illeszkedik a gótikus templombelsőhöz, a felfelé törő mozdulatok, a festmény dinamikája a csúcsíveket idézik.

A kép all’antiqua (antik) stílusú aranyozott kerete is körültekintő tervezés eredménye és tökéletesen illik a környezetbe, a festmény elrendezésével együtt a nézőben azt az érzetet kelti, mintha a templom hátsó része megnyílt volna, és így részesei lehetnek ők is e természetfeletti jelenésnek. A keret felső része félkör alakú, aminek másik felét a festményen belül látható angyalok koszorúja alkotja, ez pedig a templom rózsaablakait idézi, illetve a kórus bejáratát. Tiziano nemcsak a templom belsőépítészeti formáit vette figyelembe a mestermű megalkotásánál, hanem a színeit is. A Mennybemenetel fő színei a vörös és sárga, ezek pedig a kórus színeit tükrözik, ahol szintén ugyanezek a színek dominálnak.

assunta-1.jpg
Basilica di Santa Maria Gloriosa, Olaszország, Velence. Templombelső a kórus bejáratával.

A festmény két részre osztását, a kör- és a háromszögalakot, színekkel emelte ki a mester. Míg a felső kör aranyos, sárga fényt kapott, addig a háromszöget különböző vörösökkel emelte ki az apostolok és Mária ruháján.

Az események egy síkon játszódnak, nincs mélység, nincs a háttérben tájkép, így ez sem vonja el a figyelmet a központi figuráról. Alul az apostolok sokasága áll, többen közülük hevesen gesztikulálnak, de vannak, akik kezüket imára kulcsolva néznek felfelé. A központban a Szent Szűz, magasan az apostolok fölött, az angyalok és felhők füzére által elszeparálva tőlük. Alakja fényárban úszik, ruhája légies, ellentétben a földön állókéval.  A kép csúcsán isten alakja látszik, a balján egy angyallal, jobbján pedig puttóval. Az angyal egy aranykoronát tart, a puttó pedig egy koszorút, ami a tisztaságot és ártatlanságot jelképezi. E jelenet pedig előrevetíti a következő lépést: Mária megkoronázását.

assunta-3.jpg
 
Tiziano Vecellio: Mária Mennybemenetele

A ferencesek eleinte vonakodtak a kép átvételétől, annyira újszerűnek és érzékinek tartották. Valóban Tiziano Mennybemenetel jelenete drámai, azzal, hogy elhagyta elődeinek visszafogott stílusát, egy igazán dicsőséges, szinte hősies Szent Szüzet alkotott a megrendelőinek.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://spakli.blog.hu/api/trackback/id/tr945389889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.