Spakliblog - régészet, művészet és történelem

Blog régészetről, művészetről és történelmi érdekességekről egy londoni leletmentő régész (mellékállásban művészettörténész) tollából.

Friss topikok

Facebook

2014.09.06. 11:54 sEm

A doveri bronzkori hajó

Címkék: ásatás Anglia Dover

Korábban már írtam ezen a blogon egy hajóról, most pedig azt a bronzkori hajót szeretném bemutatni nektek, aminek hatására beleszerettem a városi ásatásokba és a konzerválási munkába.

1992-ben Dover belterületén nagyszabású építkezés folyt, ahol két régész is dolgozott - az angol szabályozás szerint ilyen mértékű építkezéseknél megfigyelőként jelen kell lennie régészeknek, főleg ha dokumentált lelőhelyen vagy ezekben gazdag területen történik a munka. Hogy a nevüket is megemlítsem: Keith Parfitt, a Canterbury Archaeological Trust projectigazgatója és Dr. Martin Bates, a Geoarchaeological Service Facility (G.S.F.)-től.

A munkaterület (forrás: http://www.archaeology.co.uk/)

1992. szeptember 28-án egy szokatlanul mély munkagödörben (6 m) dolgoztak, Dover középkori városfala és egy római kori kikötőfal közelében. Éppen ebédidő volt, a munkagépek leálltak, mikor Keith Partfitt észrevett egy kiálló fadarabot ami mint kiderült egy bronzkori hajótesthez tartozik. Azonnal leállították a munkálatokat és megtervezték a terület szakszerű feltárását.

A hajótest megtisztítása (forrás: http://www.archaeology.co.uk/)

Több dolog miatt is gyorsan kellett elvégezni a tervezett munkálatokat: a feltárt hajótestet minél előbb ki kell emelni és konzerválni, mielőtt jelentős állagromlás történne, a másik pedig az építkezés folytatása (igen, kérem, itt is hajtja a tatár a szakembereket ilyen esetekben).

A régészek segítségére voltak a helyi amatőr régészeti társaságok önkéntesei, a P&O Ferries munkatársai és a kikötői dolgozók. Ez utóbbi csapat nagyméretű víztartályt épített, amibe elhelyezhették ideiglenesen a kiemelt hajótestet. Itt ismét egy kritikus ponthoz érkeztek a szakemberek, hiszen nagy mélységből 9,5 méternyi, 3500 éves fa hajótestet kellett volna sérülésmentesen kiemelni. Hogyan lehetséges ezt véghezvinni a lehető legkisebb kockázattal? Egy a témában jártas régész azt javasolta, hogy vágják szét, mert csak úgy lehet biztonsággal kiemelni a szokatlan terepről.

A város lakói közben a drótkerítésen túlról figyelték a történéseket, hogy minden mozzanatát nyomon követhessék ennek a rendkívüli ásatásnak, képernyőre vetítették a lent folyó munkálatokat, amit videókamerával is rögzítettek.

Több okból is nehezített munka folyt odalent: a hat méter mély és kb. 5x5 méteres, nedves munkagödörben folyamatosan ment a szivattyú - ennek borzasztó erős hangja van -, tevékenykedett lent a hajótesten legalább két ember, ott volt ezenkívül a fényképész/videós és az, aki rajzokat készített a pontos elhelyezkedésről, ráadásul, mint fentebb említettem, szorította az idő is őket.

A kiemelési fázisban a szétdarabolt hajótest darabjait becsomagolták buborékfóliába, majd kívül-belül kifújták poliuretán-habbal a forma megtartása végett. A felszínen végül a habot leválasztották, kicsomagolták, majd az előkészített tartályba helyezték a darabokat.

A hajó konzerválási munkálataival 1998-ban végeztek, amikor kiállíthatták a Doveri Múzeumban, ahol a mai napig látható.

Miért olyan nagy jelentőségű ez a lelet?

Közeli a hajótestről (forrás: http://www.archaeology.co.uk/)

(A képen látható csíkos rudacska, mérőléc arra hivatott, hogy jelezze, mekkora a valódi mérete a fényképezett tárgynak, a műanyag lapocskán szereplő odagombostűzött számok pedig a hajódarabokat jelzik, ez nagyon fontos az utómunkálatokban, mikor össze kell állítani a leletet.)

Elsősorban azért, mert ahogy a képen látszik, fantasztikus épségben megmaradtak azok a részletek, amikből könnyen rekonstruálható, milyen jellegű tengerjáró hajókat építettek Kr. e. 1500 körül Anglia déli részén. Másrészt pedig azért, mert ez a hajólelet új távlatokat nyitott meg a bronzkori famegmukálás és tengerjárás tökéletesebb megismerésében.

Egyéb érdekességek

A feltárt hajótest 9,5 méter hosszú, ez az eredeti törzsnek kb. a 2/3-ad része.  Mint  megtudtam, a hajó többi részének feltárása, kiemelése akkori árak szerint 2 millió angol fontba került volna, méghozzá azért, mert a további kutatáshoz egy ház alatt kellett volna megbontani a talajréteget, ami viszont regisztrált történelmi emlék, azaz műemléképület volt. Azért csak volt, mert sajnos pár évvel ezelőtt leégett.  Utólagos kibontásra már nem kerülhet sor, mert a tovább folyó építkezési munkálatok miatt a föld alatt maradt hajótest már korántsem lenne olyan jó állapotban, mint a kiemelt és rekonstruált darab.

Érdekes momentum még, hogy Keith Parfitt, aki a hajó egy darabját meglátta és leállította a további munkálatokat, a doveri munkája megkezdése előtt olvasott pont egy könyvet a bronzkori hajóleletek feltárásáról, és így alig mert hinni a szemének, mikor hasonlót fedezett fel egy hat méter mély munkagödörben.

Nekem nagyon nagy élmény volt az eredeti videófelvételek - tényleg durva hangja van a  szivattyúnak  - és a képanyag megtekintése. Szintén nagyon tetszett az a fantasztikus összefogás - amit itt már többször tapasztalhattam a valóságban is a munkám során-, amivel a környéken élők, dolgozók, amatőr régészek segítették a kiemelési munkálatokat. 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://spakli.blog.hu/api/trackback/id/tr236674739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bioLarzen 2014.09.08. 00:33:26

Csak én nem látom a cikkbe rakott képeket?

Kikopiztam pár kép URL-jét, és külön is próbáltam megnyitni őket - így sem sikerült.

Kelly és a szexi dög 2014.09.08. 09:53:22

a szivattyú hangjáról még lehetett volna többet is írni...

sEm · http://autizmusmesek.blog.hu 2014.09.08. 12:39:36

@bioLarzen: Sajnos nem tudom mi lehet a gond. Nekem mukodik chrome, explorer alatt is es mobilon is.

@Gyurma73: Neha irok erdekes regi felfedezesekrol, nem csak friss dolgokrol.

@Kelly és a szexi dög: Tenyleg ketszer megemlitettem, elnezest ha zavaro volt. Ennek az az oka, mert az az altalanos kep a regeszekrol, hogy nagy kalapban, rovidnadragban kaparasznak a forro nap alatt. Van ilyen is termeszetesen, de sokszor kemeny terepen, embertprobalo korulmenyek kozott kell dolgozni csak ennek kisebb a publicitasa. :)

bioLarzen 2014.09.10. 11:43:23

@sEm: Most már látom a képeket.